Ofcom Russia’s RT About Ukraine Coverage

Further sanctions? Russian news channel RT failed to maintain the necessary impartiality in its coverage of the conflict in Ukraine, British Ofcom finds

British communications regulator Ofcom is considering imposing a ‘legal sanction’ on Russian news channel RT.

It was in March this year, weeks after Russia’s unprovoked and illegal invasion of Ukraine, that the UK, along with other European countries, “revoked RT’s license to broadcast in the UK, with immediate effect. ”

The regulator said at the time that it did not consider RT’s licensee, ANO TV Novosti, fit to hold a UK broadcasting licence.

New sanctions?

Following that revocation of the UK broadcasting licence, RT will no longer broadcast in the UK.

And now Ofcom announced that RT’s news and current affairs reporting in the wake of the Russian invasion of Ukraine violated the rules of impartiality 29 times in four days.

RT has violated Ofcom’s rules requiring broadcasters to take additional steps to maintain necessary impartiality, namely by including and giving appropriate weight to a wide range of key views.

“News programs should be able to report on controversial issues and take a stance on those issues, even if that stance is highly critical,” the regulator said. “But appropriate broadcast impartiality requirements are especially important in situations where events change quickly and potentially harmful misinformation is available online.”

Ofcom said it had launched 29 investigations into RT following viewer complaints and Ofcom’s own monitoring of the channel.

The investigation looked at the due impartiality of 15 RT News bulletins on February 27, 2022, 12 on March 1, 2022, and one on March 2, 2022, as well as the documentary Donbass Yesterday, Today and Tomorrow which was repeated on March 1 and 2, 2022. .

“In both cases, we found that RT’s coverage failed to maintain the necessary impartiality regarding the conflict in the Donbas region of Ukraine,” the regulator said. “Ofcom believes these violations were serious and repeated, and we intend to consider them for legal action.”

RT response

Commenting on the findings, RT was quoted as saying: Reuters as saying, “The logic of these decisions reflects the logic that guided their delivery many months after Ofcom’s revocation of RT’s license: it’s a trial after a conviction.”

RT should be reminded that it is funded by the Russian state, which illegally invaded a neighboring sovereign country.

All major tech platforms, including Google, YouTube and Facebook, have also already blocked Russian RT and Sputnik.

Most of the world has placed Russia firmly behind a technical and business “iron curtain” to isolate the pariah nation from its invasion of Ukraine.

Get in Touch

Related Articles

Get in Touch

0FansLike
3,912FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Latest Posts